Opgroeien gaat soms niet vanzelf. Iedere ouder heeft vast wel eens twijfel of vragen over het schoolgaan en het opgroeien van zijn kind, het kan gaan over problemen als achterblijven en mogelijke doublure of juist voorlopen op het onderwijsprogramma, boze buien, onvoldoende zelfvertrouwen, gedragsproblemen, faalangst of met tegenzin naar school gaan.
Wanneer diagnostiek een bijdrage kan leveren aan het verhelderen van de klacht of vraag, zal hiermee begonnen worden. Het is zeker niet altijd nodig om diagnostiek uit te voeren of op zoek te gaan naar verklaringen voor gedrag. Voordat de behandeling start, bespreken we welke vaardigheid we gaan oefenen, ontwikkelen of versterken.
Afhankelijk van de leeftijd maak ik gebruik van verschillende (wetenschappelijke) methoden, zoals bijvoorbeeld methode Kids skills (voor kinderen tot ongeveer 12 jaar) of Mission Possible (ongeveer 11 tot 18 jaar). Beide hebben een ontspannen, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.
Tijdsinvestering: Het is per hulpvraag afhankelijk hoeveel sessies er nodig zijn om de (nieuwe) vaardigheid te ontwikkelen of te versterken.
© 2025 Sandra Borgsteijn
Door Design View: WordPress webdesign