Behandeling

Individuele hulp voor je kind, gezin of aan ouder(s).

Behandeling van je kind
Opgroeien gaat soms niet vanzelf. Dan kan behandeling van je kind een uitkomst bieden. Iedere ouder heeft vast wel eens twijfel of vragen over het schoolgaan en het opgroeien van zijn kind. Een kind kan bijvoorbeeld snel boos en geïrriteerd zijn, zoals een peuter of een kind van 6 jaar met extreme driftbuien. Misschien heeft je kind onvoldoende zelfvertrouwen of faalangst, en gaat het met tegenzin naar school. Of is er hulp gewenst bij bepaalde gedragsproblemen van je kind.

Wat kan er aan bod komen tijdens de behandeling van je kind?
Wanneer breed psychologisch onderzoek op maat een bijdrage kan leveren aan het verhelderen van de klacht of vraag, zal hiermee begonnen worden. Het is zeker niet altijd nodig om diagnostiek uit te voeren of op zoek te gaan naar verklaringen voor gedrag. Voordat de behandeling start, bespreken we welke vaardigheid we gaan oefenen, ontwikkelen of versterken. Hoe ga je als kind om met boosheid en driftbuien, hoe pakken we gedragsproblemen van je kind aan en hoe zorgen we ervoor dat je kind niet meer met tegenzin naar school gaat.

Behandeling op maat
Iedere behandeling van het kind wordt aangepast op de hulpvraag van kind en ouders. Denk hierbij aan begeleiding van het kind, begeleiding van ouders, een observatie op school of het kinderdagverblijf en opvoedingsvragen. De duur van de behandeling is afhankelijk van de aard van de problematiek, maar het streven is ‘zo kort als het kan en zo lang als het nodig is.’


Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie voor je kind
Is je kind snel boos en geïrriteerd, of heeft je kind gedragsproblemen die zowel op school als thuis belemmerend kunnen zijn? Cognitieve gedragstherapie is een actieve therapie waarin kind en ouders leren om anders tegen problematische situaties aan te kijken, en er anders mee om te gaan. Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat problemen, bijvoorbeeld gedragsproblemen, beïnvloed en in stand gehouden worden door iemands gedachten (cognities) en gedrag. Door anders tegen een situatie aan te kijken (gedachten), verandert het gevoel en het gedrag.

Leer problematische situaties uit de weg te gaan
Bij cognitieve gedragstherapie werk ik nauw samen met het kind en de ouders om tot verbetering van de klachten en gedragsproblemen van het kind te komen. Samen gaan we kijken welke gedachten en welk gedrag de klacht in stand houden. En hoe we hierin verandering kunnen aanbrengen om problematische situatie, zoals bijvoorbeeld boze buien en gedragsproblemen van het kind, uit de weg te kunnen gaan.


Faalangst

Mijn kind heeft faalangst
Heeft je kind last van faalangst? ‘Je bibbers de baas’ (8 – 12 jaar) en ‘denken +durven=doen’ (8 – 18 jaar) zijn programma’s die een behandeling bieden voor kinderen en jongeren met (faal)angst. De programma’s hebben als doel (faal)angst te verminderen door hen te leren omgaan met hun angst. Hiervoor worden verschillende vaardigheden aangeleerd, zodat het kind kan kiezen welke het beste bij hem of haar past om de (faal)angst te kunnen overwinnen.

Ouders en leerkrachten worden betrokken in de faalangsttherapie
Door ouder(s) en leerkracht(en) mee te nemen in het leer- en veranderproces van de faalangsttherapie, neemt de effectiviteit van de interventie toe. De kinderen leren aan de hand van oefeningen verschillende vaardigheden en technieken die hen helpen om te gaan met faalangstige gevoelens. De oefeningen hebben betrekking op het leren herkennen van gevoelens, het herkennen van lichamelijke reacties (spanning/ontspanning), de rol van je gedachten op je gedrag en een aantal sociale vaardigheden (assertiviteit, omgaan met complimenten). ‘Je bibbers de baas’ maakt gebruik van de cognitieve gedragstherapie en de ontspanningstechnieken van Bernstein.

Tijdsinvestering om angsten zoals faalangst te overwinnen
De kinderen die meedoen met ‘Je bibbers de baas’ (voor met name faalangst) volgen tien individuele bijeenkomsten. De training om faalangst te overwinnen voorziet ook in de mogelijkheid om twee ouderbijeenkomsten erbij mee te nemen. De eerste bijeenkomst kan gezamenlijk met ouders en leerkrachten gegeven worden. De tijdsinvestering voor ‘Denken+durven=doen’ bestaat uit 12 sessies van een uur met het kind, en hiervan 3 met de ouders erbij. Daarnaast worden de ouders 3 maal apart gezien.


EMDR 

Wat is EMDR? (EMDR.nl)

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, ofwel EMDR is een vorm van therapie voor kinderen en jongeren die last blijven houden van een nare gebeurtenis. Een groot deel van de kinderen en jongeren die iets ergs meemaken, verwerkt deze gebeurtenis op eigen kracht, bij anderen ontwikkelen zich problemen als gevolg van deze gebeurtenissen. EMDR komt in aanmerking wanneer vermoed wordt dat de nare gebeurtenis te maken heeft met bestaande problemen. EMDR kan bij alle leeftijden worden toegepast

© 2024 Sandra Borgsteijn

Door Design View: WordPress webdesign