Regelmatig komen er kinderen in de praktijk bij wie er vragen leven over het (onder)presteren op school, hun gedrag of het omgaan met andere kinderen. Zou je kind mogelijk overvraagd kunnen worden op school? Zouden problemen in het gedrag te maken kunnen hebben met de intelligentie en schooltaken?
Neem contact op met Sandra‘Je bibbers de baas’ (8 tot 12 jaar) en ‘denken +durven=doen’ (8-18 jaar) zijn programma’s voor kinderen en jongeren met (faal)angst. Het heeft als doel het verminderen (faal)angst door hen te leren omgaan met hun angst. Hiervoor worden verschillende vaardigheden aangeleerd, zodat het kind kan kiezen welke het beste bij hem past. Door ouder(s) en leerkracht(en) mee te nemen in dit leer- en veranderproces neemt de effectiviteit van de interventie toe. De kinderen leren ze aan de hand van oefeningen verschillende vaardigheden en technieken die hen helpen om te gaan met faalangstige gevoelens. De oefeningen hebben betrekking op het leren herkennen van gevoelens, het herkennen van lichamelijke reacties (spanning/ontspanning), de rol van je gedachten op je gedrag en een aantal sociale vaardigheden (assertiviteit, omgaan met complimenten). ‘Je bibbers de baas’ maakt gebruik van de cognitieve gedragstherapie en de ontspanningstechnieken van Bernstein.
Tijdsinvestering: De kinderen die meedoen met ‘Je bibbers de baas’ (voor met name faalangst) volgen tien individuele bijeenkomsten. De training voorziet ook in de mogelijkheid om twee ouderbijeenkomsten erbij mee te nemen. De eerste bijeenkomst kan gezamenlijk met ouders en leerkrachten gegeven worden. Tijdsinvestering voor ‘Denken+durven=doen’ bestaat uit 12 sessies van een uur met het kind en hiervan 3 met ouders erbij. Daarnaast worden ouders 3 maal apart gezien.
© 2025 Sandra Borgsteijn
Door Design View: WordPress webdesign